21/02/2020

L’Hospitalet aprova definitivament l’ordenança reguladora de la Zona de Baixes Emissions

A partir de l’1 d’abril, seran sancionats els vehicles més contaminants que circulin dins de l’àmbit de les rondes de Barcelona de dilluns a divendres, de 7 a 20 hores, mesura que afecta tot el terme municipal de L’Hospitalet

Orden

L’Ajuntament de L’Hospitalet va aprovar aquesta setmana definitivament l’ordenança reguladora de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de l’àmbit de les rondes de Barcelona, amb la incorporació d’algunes de les al·legacions presentades durant el període d’exposició pública, modificacions que també s’aplicaran en ordenances d’altres municipis.

D’aquesta manera, L’Hospitalet dona cobertura normativa a la restricció de la circulació a la ciutat dels vehicles més contaminants, que es va posar en marxa el passat 1 de gener en període informatiu a diversos municipis de l’àrea metropolitana, amb l’objectiu de preservar i millorar la qualitat de l’aire, cuidar la salut de la ciutadania i actuar en conseqüència davant l’emergència climàtica.

La mesura, impulsada per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la Generalitat i els ajuntaments, afecta tot el terme municipal de L’Hospitalet i també, de manera total o parcial, les ciutats de Barcelona, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià, en una àrea de més de 95 km2 situada dins de l’àmbit de les rondes Litoral i de Dalt.

Les restriccions, ara en període informatiu perquè els conductors s’hi adaptin, s’hi apliquen de dilluns a divendres, de 7 a 20 hores, i afecten els vehicles que no disposen del distintiu ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT), tret dels dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda i els de serveis.

El control del compliment de la mesura es realitza automàticament per mitjà d’un sistema de lectura de matrícules i la plataforma tecnològica de l’AMB, i també es pot fer per part dels agents de la Guàrdia Urbana.

A partir de l’1 d’abril, les infraccions de la norma comportaran sancions de 100 a 500 euros, segons la seva gravetat, i es podran incrementar d’un 30 per cent en cas de reincidència. Els ingressos obtinguts es destinaran a finançar actuacions orientades a impulsar la mobilitat sostenible.

A més, s’estableix una moratòria d’un any per a autocars, furgonetes i camions d’ús professional, per permetre que les empreses s’adaptin a la nova normativa. També es beneficien d’aquesta mesura els titulars de vehicles que acreditin uns ingressos econòmics per tots els conceptes inferiors a l’indicador de renda d’efectes múltiples (IPREM) més un 10% de l’IPREM vigent, i que el vehicle constitueixi un instrument necessari per a l’exercici de la seva activitat professional.

L’objectiu d’aquesta iniciativa és reduir la contaminació ambiental, preservar i millorar la qualitat de l’aire i la salut pública. Es pretén acostar els nivells de contaminació de la ciutat i de l’àrea metropolitana als recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i complir amb els valors límits de la qualitat de l’aire legalment establerts.