13/12/2019

La T-Casual substitueix la T-10: serà més cara i no es podrà picar dos cops seguits

Les noves tarifes afavoreixen els usuaris més habituals: La T-Usual, fins ara T-Mes, i la T-Jove seran un 25% més barates

T 10

Els usuaris del transport públic de Barcelona i l’àrea metropolitana veuran canvis en les tarifes i els noms dels bitllets a partir de l’1 de gener. La T-10 desapareix i es crea la T-Casual, un títol unipersonal,també de 10 viatges, però que serà més car. Per contra, la T-Mes es converteix en la T-Usual, que beneficia els usuaris més habituals. Permet viatges il·limitats durant 30 dies i surt més a compte. La T-Jove i les tarifes socials tindran una rebaixa del 25%.

La T-Casual diu adeu a la T-10

La T-10, que és el bitllet més utilitzat, costa 10 euros amb 20 cèntims, quedarà substituït per la nova T-Casual, que costarà 11 euros amb 45 cèntims per als títols d’una zona. Aquesta targeta penalitza les persones que fan servir el transport públic de manera més esporàdica.

S’ha de tenir en compte que la T-10 passarà a ser unipersonal l’1 de gener. Això vol dir que, com es feia ara amb la T-10, no es podran pagar diversos viatges a l’hora, -picar dos cops seguits-. No és nominal, es pot passar a una altra persona sempre que no viatgin simultàniament.


De T-Mes a T-Usual, més barata

En canvi, s’abarateixen la T-Mes i la T-Jove. En el cas de la T-Mes, una targeta personalitzada mensual amb un nombre de viatges il·limitat, passarà  a ser la T-Usual. En els títols d’una zona, s’abaratirà 14 euros. Passarà dels 54 euros als 40, també en una zona.

Aquesta targeta també sortirà més a compte que la T-50/30.

La T-Jove, que ofereix als menors de 25 anys viatges il·limitats durant 90 diesbaixarà des dels 105 euros fins als 80, en una zona. També, la T-16 continuarà sent gratuïta.

Afavorir els usuaris habituals

L’Autoritat del Transport Metropolità, ATM, ha informat d’aquestes noves tarifes que entraran en vigor l’1 de gener. Els conseller de Territori, Damià Calvet, ha explicat que s’ha volgut «beneficiar la freqüència d’ús».

«Aquesta voluntat de premiar la recurrència és la que ens ha dut a reformar els títols, buscant fidelitzar els usuaris del transport públic. I creiem que els usuaris que fan servir actualment més sovint la T-10 trobaran econòmicament interessant passar-se a la nova T-Usual.»

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha qualifica el nou sistema de «revolució tarifària» perquè «arriba la tarifa plana al transport públic» de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. 

«Entre altres mesures, hem d’afavorir encara molt més el transport públic, per això presentem aquesta revolució tarifària, perquè a partir de l’1 de gener comença la Zona de Baixes Emissions a Barcelona i la zona metropolitana. Això vol dir reduir milers i milers de cotxes i més que mai hem d’afavorir el transport públic, com venim fent els darrers anys.»


La T-Grup, T-Aire i tarifes socials

El nou sistema de títols de transport vol simplificar la gamma de targetes. Una altra novetat és la T-Grup. És una targeta multipersonal pensada per a viatges ocasionals, com ara sortides escolars, esportives o altres. Té un preu de 75,49 euros per una zona. Els viatges surten al mateix preu que la nova T-Casual i permet fer-ne 70 en 30 dies.

Els títols FM/FN, per a famílies monoparental i nombroses, tenen també una reducció del 25%, però s’elimina l’abonament trimestral.

Les persones aturades que compleixin els requisits tindran dret a una reducció del preu de la T-Usual, que congela el seu preu a 9,95 euros.

La T-Dia, que permet viatges il·limitats durant 24 hores, serà més car i passa de 8,60 euros a valer 10,50 en una zona. 

El bitllet senzill val 2,40 euros però molts usuaris no coneixen la T-Aire que per 2,05 euros proporciona 2 viatges integrats en dies d’episodis declarats de contaminació ambiental amb restricció de trànsit.

Es manté durant 3 anys la T-Verda, la targeta gratuïta amb viatges il·limitats per a aquelles persones que hagin desballestat el seu vehicle privat i contaminant amb el compromís de no comprar-ne cap de nou en 3 anys.

D’altra banda, el bitllet senzill a l’aeroport té un cost de 5,15 euros. Aquest sobrecost per arribar a l’estació L9 sud del metro, fa que els treballadors de l’aeroport puguin gaudir d’una T-Casual Treb. Aeroport amb la tarifa de la T-Casual normal.

Utilitzar o bescanviar

Les targetes que s’han comprat el 2019 es podran utilitzar fins a la seva caducitat. En el cas de la T-10, que passa a ser unipersonal, també es poden continuar utilitzant però com si fossin les noves T-Usual, que no es poden picar dues vegades. Les persones que ho vulguin podran bescanviar aquestes targetes als Punts d’Atenció on se’ls reemborsarà els diners dels viatges no utilitzats.

Informació editada pel canal 324